2012-03-20

Foto Tips: Få suddigare bakgrund

Tänkte att det var länge sedan jag gjorde ett foto tips, så här kommer ett. Det är kanske lite mer för nybörjare. Som vanligt kommer jag visa på Canon, eftersom att det är det jag använder. Den här gången ska jag visa hur du bestämmer själv hur mycket detaljer du vill ha på en bild med hjälp av bländaren.

Inte bästa kvalitén, men men!







1. Vrid på "ratten" till M (manuel). För att kunna bestämma hur suddig bakgrund man vill ha, kan man inte ha inställningarna på någon färdig inställning som den gröna rutan Auto.






 2. Vrid på ratten vid avtryckaren. På skärmen kan du se hur bländarsiffran höjs och sänks beroende på vilket håll du vrider. (siffrorna som är in ringade på bilden här nedanför). Ju lägre siffra, desto suddigare blir det runt omkring. Känner att jag inte behöver ta det exakt hur en bländare funkar nu, men sök på google! :D 




Your animation
Your animation




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar